Japan dag 4. Sushi

05.10.2023

Sushi klasse

I dag var den første aktiviteten å lære å lage sushi av en egen sushikokk. Så etter frokosten tok vi toget til fiskemarkedet, hvor sushiklassen skulle være.  Sushi-klassen var inne i en kjølig bygning, noe som var deilig for det var en kjempe varm dag, med sine oppimot 40 varmegrader.

SUSHI:

Kokken som skulle lære oss kunsten å lage sushi snakket kun Japansk, så det var ei dame som oversatte til engelsk for oss. Det var også en ung dame som var en assistent, som serverte drikke og hjalp oss litt. Kokken har jobbet som sushikokk i 25 år. Siden jeg ikke er så glad i rå fisk, så fikk jeg sitte på vegetarbordet, hvor var det var grønnsaker og tofu.

Vi fikk låne forkle, og det var vann vi kunne forsyne oss av. Vi startet med å se kokken lage sushien, så skulle vi gjenta det han gjorde. Her var det "learning by doing" prinsippet som gjaldt. Siden det aller meste var ferdig gjort stand av oppskåret grønnsaker og fisk, så trengte vi bare å rulle risen og ta på grønnsakene. På slutten skulle vi steke fisk, eller tofu om du er vegeterianer. Siden jeg liker stekt fisk, så fikk jeg her fisk med terriakisaus.  Jeg som egentlig ikke liker saus, syntes den sausen var helt fantastisk. Fikk også en god misosuppe som kokken hadde lagd. Misosuppe er en tradisjonell japansk suppe med fire hovedelementer: japansk kraft(miso), sojabønner, grønnsaker og urter. Men jeg må være ærlig å si at selve sushien selv om det var bare grønnsaker, var ikke så god. Tror en kanskje må like sushi i seg selv for å synes det var godt.

Etter sushiklassen så delte gruppen seg opp igjen, vi tittet rundt omkring på fiskemarkedet. Før vi dro til Shinjuku, som er et distrikt i Tokyo.

SHINJUKU:

Her kan man også se forskjellige statuer spesielt den populære hundestatuen Hachiko Statue

Hachiko sin historie

Professor Eizaburo Ueno fra Tokyo University adopterte Hachiko i Akita prefektur på begynnelsen av 1920-tallet. De to var uatskillelige, med Hachiko som fulgte sin mester til Shibuya Station hver dag da professoren skulle på jobb ved Tokyos Imperial University. Den trofaste valpen kom tilbake til stasjonen hver ettermiddag klokken 15.00 for å hilse på Ueno når han kom tilbake. Dessverre døde professoren i 1925 mens han var på universitetet og kom aldri tilbake for et siste farvel med kjæledyret sitt. Imidlertid fortsatte den lojale Hachiko å besøke stasjonen daglig frem til sin egen død nesten 10 år senere. Hans egen død skapte overskrifter, og han ble kremert og gravlagt ved siden av sin elskede eier. (Hachiko-statuen i Shibuya - Shibuya, Tokyo - Japan Travel)

KJØPESENTER MED TAKTERRASSE HVOR EN KAN SE VERDENSKJENT FOTGJENGEROVERGANG

Her gikk vi opp en del etasjer på en bygning like ved det mest kjente fotgjengerfeltet i Japan. For å komme inn i lokalet hvor takterrassen var for å se på den kjente fotgjengerovergangen, måtte vi kjøpe noe å drikke enten med eller uten alkohol. Jeg kjøpte meg en vanlig cola, men den var kjempesøt, nesten som doktor pepper. Tittet så ned på fotgjengerfeltet kalt "pedestrian crossing" , så når folk startet og gå, de gikk fra alle retninger. På det meste så kan 3 millioner mennesker krysse gaten samtidig, da det er mange ulike fotgjengerfelt på ett sted. Bygningen takterrassen var på, var også et digert kjøpesenter med ulike varer i hver etasje så vi tittet litt før vi gikk ut igjen for å møte gruppen og til neste aktivitet som var Governor bygningen.

GOVERNOR BYGNING:

Vi skulle se på utsikten (skyline) over Tokyo,  fra Governor Building. Heisen tok oss opp mange etasjer. Det var tydeligvis veldig populært sted for det var mange folk i bygningen. Men for en utrolig flott utsikt! Vi var så heldige å være der når det var overgangen fra dag til kveld, hvor lyset skiftet. Det startet med å være lyst og vi tok bilder i de ulike vinduene, før det ble mørkt ute og vi tok nye bilder, her gikk jeg mest med Samantha. Reiste en liten tur tilbake til hotellet før neste aktivitet for dagen Omoide Yokonea Alley.

OMOIDE YOKONEA ALLEY:

Omoide Yokonea Alley er kjent som Piss Ally, på grunn av tidligere mangel på toalett i denne gaten. Det er en "drikkegate", så navnet sier vel seg selv.  Vi startet med å se litt rundt i gaten, før vi delte oss opp i små grupper. Jeg og ei fra gruppen som heter Helena, dro på en restaurant som solgte Ramen. Ramen er ulike nudelretter- porsjonene var kjempe store, men det var godt.

Etter vi hadde spist, møtte vi på noen flere fra gruppen og ble enige om å gå å shoppe litt. Vi havnet i "red lite district"(røde gater), der vi så mye forskjellig. Vi fant frem til et slags kjøpesenter med flere etasjer. Problemet med denne butikken var at om man kjøpte flere ulike ting, så måtte man betale i ulike etasjer. Dette var også selv om det er samme butikk og tingene man kjøper er i samme etasje.

Etterpå tok vi tog i sammen tilbake til hotellet.

Alt i alt en koselig og lærerik dag, lærte lage sushi fra en som hadde jobbet som kokk i 25 år, vi så på fin utsikt i Shinjuku, lærte litt om det kjente fotgjengerfeltet, tittet rundt i fiskemarked og i shoppinggater, vi fikk shoppet, spist mat man ikke har smakt ellers.