Praksis på Skjolden hotel
Litt om Skjolden hotel
Skjolden hotel ligger i Luster helt nede ved fjordkanten i verdens lengste fjord, Sognefjorden. Det har vært overnattingssted siden 1908, da Skjolden var et viktig handelssted. Eierne Siri og Aslaug Dalehaug kjøpte Skjolden hotel i 2015, underveis har de pusset opp og ordnet. I dag har hotellet 41 rom, bar, terrasser, hage, eget mikrobryggeri og restaurant. I restauranten fokuserer de på lokale matvarer. Det har en flott beliggenhet, noe som gjør at det er et godt utgangspunkt for aktiviteter og opplevelser. Det er konferansefasiliteter på opptil 40 personer. I bar/lounge serveres det a la carte meny og i restauranten serveres kveldens 4 retters meny med tilhørende vinanbefallinger. Alle gjester som bor på hotellet har tilgang til svømmebasseng og innendørs sauna. Gratis parkering og mulighet for el-bil lading. Man kan også få hjelp med transport. På dette hotellet fokuserer de på den gastronomiske matopplevelsen, ved bruk av lokale matleverandører.
De tilbyr ikke aktiviteter i seg selv, men det er flere, ulike aktivitetstilbud rundt selve hotellet, noe som gjør det ekstra attraktivt. Flott natur også. På Fjordstova rett ved siden av hotellet finnes det både klatrevegg, sauna og svømmebasseng. I nærområdet finnes det mulighet for å gå tur til ulike fossefall, RIB båt, og lama safari blant annet.
Alt i alt er Skjolden et helhetlig og godt reiselivsprodukt. Skjolden Hotel er hundevennlig. Hunden kan gå ganske så fritt, men ikke i restaurant og matområdene med tanke på hygiene og bakterier.
Mine forventninger før jeg kom dit
Jeg var veldig stresset for hadde aldri jobbet innen reiseliv, kunne ingenting annet enn mine opplevelser som gjest. Men hadde jo litt erfaring med service i forhold til mennesker ettersom jeg er utdannet helsefagarbeider og har jobbet som det, men aldri i form av noe relatert til selve reiselivet.
Pratet om at jeg skulle være med på frokost, housekeeping, vertinne, resepsjon, da jeg ønsket litt forskjellige oppgaver og helst starte dagen tidlig. Målet mitt var å lære meg mest mulig på de 4 ukene jeg skulle være der.
Praksisen
Sykt stressa, både gledet og gruet meg. I dag var målet og bli kjent med stedet, hotellet og de ansatte. Luster er et fantastisk, vakkert sted med utsikt over fjorden, hvor selve hotellet, Skjolden, har en egen sjel. Det er et sted som gir en ro, for de som ikke skal ha sin første dag i praksis vel og merke. Jeg ble tatt i mot av ei hyggelig dame, som var selveste hotellsjefen og som skulle være min veileder i disse fire ukene. Jeg fikk tildelt ett hotellrom hvor jeg var så heldig å få bo under det meste av praksistiden min. Jeg trodde jeg hadde fått feil rom, for det var så stort og flott for bare en å bo på. Jeg ble bedt til middag kl. 16, for da spiser alle de ansatte middag sammen hver dag. De andre ansatte er fra ulike land, Tsjekkia, Spania og Norge, så jeg får virkelig jobba med engelsken min.
I morgen skal jeg begynne å arbeide med å rydde og servere frokost, samt housekeeping.
Jeg fikk sovet på noen ulike hotellrom under praksistiden. Her er noen bilder. Store, rene rom, med rituals såpe, og dyrebilder.
Det finnes også egne hundevennlige rom på hotellet, og i korridorene henger det bilder av ulike typer hunder slik at også de kan føle seg velkomne. Her er et eksempel på et hundevennlig hotellrom.
Bilder fra innsiden på hotellet, resepsjon, bar og lokalet.
Naturen i nærområdet er helt fantastisk. Her er noen av bildene mine.
Mine oppgaver på hotellet
Frokost
Her hjalp jeg til med å spørre om gjestene ønsket bacon og egg til frokost, for så å gi beskjed til kokken på kjøkkenet om dette, og levere dette til gjestene når det var ferdig. Det er buffé, så folk kan forsyne seg selv, men egg og bacon lager de for at de skal være varme og gode når gjestene kommer. Andre oppgaver er å fylle opp vann, juice og kaffe før det blir tomt, samt glass, tallerkener, bestikk og annet. Når gjestene har spist rydder man av bordet og drar over med klut og legger nye bestikk og servietter der. Når man har tid vasker man opp, pusser glass og bestikk og legger det der det skal ligge. Rydder ut av oppvaskmaskin og mer. Når frokosten er over og gjestene har gått, så var det å rydde av og støvsuge hele lokalet, samt dekke på til en eventuell lunsj og eller middag.
Utfordringer: Når det kom mange gjester likt så kunne det være vanskelig å huske på hvem som skulle ha hva. Man må huske ansiktene, antall egg de f. eks har bestilt osv. Så litt stress, men ble bedre og bedre etterhvert som jeg fikk prøvd meg.
Muligheter: Har måttet lære alt fra å dekke på bord, lage kaffe, prate både engelsk og norsk med gjestene og mer. Så en bratt læringskurve, men har vært spennende og interessant og har følt at jeg har lært mye. Dette var jo noe helt nytt.
Lunsj
Gjestene som ofte kommer til lunsj er ikke bare gjester som bor på hotellet, men besøkene som bor på cruiseskip som legger til i fjorden. Jeg har vært med på å servere blant annet australiere, amerikanere og norske gjester.
Starter med å dekke på bordene, om det ikke allerede er gjort. Ønske gjestene velkommen og viser dem til bord. Si ifra til kokkene at gjestene er kommet. Maten blir presentert for gjestene før den serveres, ofte på engelsk. Fylle på vann, spørre dem om maten smaker, rydde så av bordet, før desserten kommer. Når gjestene er forsynt, rydder vi og vasker igjen. Støvsuger så lokalet og setter ting på plass, og dekker på og gjør klart til middagen.
Utfordring: Er ikke utrolig god i engelsk akkurat, og har litt for dårlig hukommelse, så måtte spørre flere ganger hva det og det er på engelsk. Men jeg fikk beskjed og klarte og presentere det. Man må huske på å presentere alt av maten også på grunn av allergier.
Muligheter: Fått sett hvordan man hjelper til med lunsj, øvd på å presentere maten, hvordan man skal rydde av tallerkener og glass når gjesten fortsatt er tilstede osv. Pratet med gjestene, sett brukergruppen til hotellet.
Housekeeping
Her lærer man alt fra hvordan man vasker bad, rom, hvor mye toalettpapir som skal være på hvert bad, reie opp senger slik at de ser fine ut. Tømme brukte håndklær og sengetøy, ta nye på. Kaste søppel, tørke støv. Alt skal se fint og rent og nytt ut. Jeg har ryddet i lintøyskap, lagt inn nye håndklær, og kluter, samt sengetøy osv. Lagt det brukte ut igjen i kasser. De blir hentet hver onsdag og vasket med et selskap før de leverer nyvasket tilbake. Alt er rent og ryddig, og det skal være god kvalitet. De har tilogmed ritualssåpe i dusjen så de fokuserer mest på kvalitet i sitt hotell.
Har også vasket gjestetoalett og moppet trapper, samt støvsuget mye både i resepsjon, restaurantlokalet, og rommene ved housekeepingen.
Utfordringer: Astmaen min! Fant ut at det å skifte sengetøy spesielt ikke var så bra for allergi og astmaen min. I løpet av praksistiden måtte jeg en tur på legevakten da astmaen min ble mye verre. Var ikke bare fordi jeg drev med sengetøy men det hjalp ikke akkurat. Hadde og har fast kontakt med en lungelege i Bergen, så prøver og fikse det, men tar litt tid.
Muligheter: Har lært mye, til og med vasket noen rom helt alene. Lært at kvalitet er viktig i ting som vi kanskje tar for gitt. En tenker ikke over hvor ofte f. Eks sengetøy og håndklær på et hotell må vaskes og derfor tåle mye slitasje. Det å ha rituals såpe i dusjen er også med på å øke kvaliteten.
Hvordan jeg synes det har vært med praksis
Det som har vært vanskelig: For å være helt ærlig var jeg dritnervøs, sliter med magen når jeg gruer meg til ting så hender jeg spyr eller må løpe på do. Jeg er alltid litt redd for å ikke strekke til eller å gjøre en dårlig jobb. Så prøver gi av meg selv og gjøre mitt beste, så godt det lar seg gjøre. Var jo min aller første gang i en reiselivsbedrift som praksiskandidat så grudde meg kanskje litt ekstra mye, siden det var såpass nytt. Men alt blir bedre med øvelse, heldigvis. I starten følte jeg at jeg ikke kunne noen ting og var litt i veien, men fikk beskjed om hva jeg skulle gjøre, hadde muligheten til å spørre også, så etterhvert gikk dette lettere. Slet også en del med astmaen, men det fikk jeg ikke gjort så veldig mye med dessverre så det ødela litt i forhold til at jeg ikke kunne hjelpe til med å skifte på senger etterhvert, da jeg ble litt ekstra tett av det. Det er også mye gåing så man kan få veldig vondt i benene, så hvis du skal jobbe på hotell husk å ha gode sko! Veldig viktig!
Det som har vært veldig bra: med å jobbe på Skjolden hotel, eller å ha praksisen min der er at jeg har fått masse ny erfaring ettersom jeg har fått gjort ulike ting. Alt fra å ta vare på gjestene ved frokost, og lunsj, til housekeeping hvordan gjøre det mest komfortabelt for den enkelte gjest. Sikre god kvalitet. Samt sett hvordan de ulike typene gjester var, her var det både amerikanske, og norske gjester samt gjester og betjening fra andre land igjen. Så fikk øvd meg på engelsken min også, noe som var bra. Sjefen på hotellet tar godt vare på sine ansatte også meg under praksisen. Om jeg ønsket og det var plass til det så fikk jeg lov å bo på hotellet slik at jeg slapp å pendle, vi kunne ta frokost/lunsj fra buffeen, og vi fikk middag. Sjefen er flink til å rose, legge til rette, forklare og veilede. Hun gjør at en føler seg godt ivaretatt og en føler seg trygg. En opplever også mestringsfølelse, siden en får ansvar og positive tilbakemeldinger på jobben en gjør.
For de som ønsker ta en titt på hotellet så kan dere trykke på denne linken her https://skjoldenhotel.no Anbefales på det sterkeste!
Her er litt for de som ønsker å vite om hva gastronomisk matopplevelse er og hvordan dette var på hotellet
Er læren om sammenhengen mellom mat, tradisjon og kultur. Gastronomisk turisme, også kalt gourmet- eller kulinarisk turisme, er en type turisme som bruker kombinasjonen av mat og reise til å oppdage historien på et bestemt område eller tid. Gjestene begynte å bli opptatte av kvaliteten på tjenesten som ble gitt når fremveksten av masseturismen begynte for fullt. Dette gjorde at de som solgte reiser begynte å samarbeide med de lokale stedene turistene skulle til, og lage et turisttilbud hvor mat ble et av standardkomponentene deres (Wikipedia, 2023). Mat og drikke har vært viktig gjennom hele historien fordi man trenger det for å overleve, og det er noe som kan få bedriften til å nå nye høyder, og skape en helt spesiell opplevelse (Novelli, 2011, s. 73-75). Primært fokuserer det på matprodukter, matfestivaler, restauranter og områder hvor hovedfokuset er på det gastronomiske. Med vin kan det være vingårder, hvor de har vin-show, hvor guiden forteller litt om historien til området rundt der denne vinen er laget og om hvordan produktet er laget. En får også prøvesmake vinene gården har, for å vise frem produktet og vekke interessen for kjøp. Det er også ølbryggerier, hvor det foregår på samme måte som vin. Her er det hvilken type drikke som er avgjørende for valget av sted. På skjolden hotell selger de lokal vin og øl i baren. I tillegg bruker de mat fra lokale leverandører. Det å bruke lokale råvarer gir bare gode fordeler miljømessig, økonomisk, sosialt og helsemessig. Lokale råvarer gir kortreist mat som sparer miljøet med tanke på mindre forurensing og karbonutslipp, i tillegg er det helt ferske produkter. Kortreist mat gir ferske produkter som ikke trenger å fryses, det gjør det mer næringsrikt. Ved å kjøpe lokalt gir det deg tilgang til produkter de ikke har andre steder, så du får blitt kjent med ny mat. Det kan være en spekepølse med for eksempel blåbær, elg og akevitt. Og sist, men ikke minst når du kjøper lokal mat vil pengene dine sannsynligvis fortsette å sirkulere i den lokale økonomien og dermed bidrar det til økt sysselsetting og inntekt i lokalsamfunnet (Salgslaget, 2022).
Her på Skjolden hotell kommer maten fra lokale leverandører og produsenter. Samme med øl og vin. Når vi serverer for eksempel lunsj, vil vi starte med å bruke Storytelling, litt om historien til maten, at det er lokalt fra f. eks fjorden. Storytelling blir brukt når opplevelsen er strukturert som en historie, at gjestene lever seg inn i historien og blir en del av den (K.S. Schmidt, 05 Storytelling light, 15. februar 2023). I etterkant av denne gastronomiske matopplevelsen vil turistene bearbeide og få forståelse for selve opplevelsen ved å fortelle den til andre. På denne måten vil historien bli en forståelsesramme for opplevelsen og er med på å gi følelse av sammenheng og opplevelse av helhet. Det at personalet også blir trent opp er viktig, i de bestemte og ulike rollene man skal ha for å kunne skape en helhet. For å kunne gi en god opplevelse bør man tenke over hva som skjer synlig eller hva som skal være skjult for turistene. Historien påvirker følelser, gir kunnskap, og stimulerer forestillinger og drømmer. I tillegg kan historier gi følelse av ro og fellesskap. Virksomheten differensierer seg fra andre konkurrerende bedrifter ved at de fokuserer på lokale matvarer, og tillater hunder på hotellet. Skaper autentisert i form av matvarer, noe som gjør at flere har lyst til å komme på besøk og smake på den gode maten (K.S. Schmidt, 05 Storytelling light, 15. februar 2023). Det finnes fire P - er i storytelling, produkt, pris, plass og promosjon. Skjolden hotel er et eget produkt hvor de tilbyr overnatting, området rundt er også veldig bra i form av aktiviteter og opplevelser. Her selger man lokal mat og lokal øl i baren blant annet. Salg av produkter er med på å fortelle historien videre (K.S. Schmidt, 05 Storytelling light, 15. februar 2023).
Aktiviteter i nærområdet kan dere finne på: https://www.tripadvisor.com/Attractions og søke på aktiviteter i nærheten av Skjolden hotel som f. eks Lama Safari eller SUP.
Kilder jeg har brukt er:
- Egne erfaringer.
- Novelli, M. (Red.). (2011). Nice tourism contemporary issues trends and cases. Routledge
- SALGSLAGET, 2022. Hentet fra: https://salgslaget.no/7-fantastiske-fordeler-ved-a-spise-lokale-produkter/
- Wikipedia.2023. Gastronomi. Hentet fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Gastronomi Wikipedia.2023.
- Kjell. Sindre. Schmidt, 05 Storytelling light, 15. februar 2023. Hentet fra Storytelling presentasjonen.
Bildekilder:
- Har tatt alle bildene selv.